„Vozim elektri�ni automobil jer sam siromašan“, kaže Lu Junfeng, voza� koji se bavi prevozom na zahtjev, dok puni vozilo na stanici za punjenje na periferiji Guangdžoua, na jugu Kine.
Nedaleko od njega, Sun Jingguo je saglasan: „Voziti automobil na benzin je preskupo. Štedim novac vozeći elektri�no vozilo“, kaže on.
„Uz to, štitim i životnu sredinu“, dodaje, naslonjen na svoj bijeli model Beijing U7.
To je upravo razgovor o kojem klimatski aktivisti sanjaju. U mnogim državama, elektri�ni automobili se smatraju luksuznim proizvodima.
Ali u Kini – gdje je skoro polovina svih prodatih automobila prošle godine bila elektri�na – to je svakodnevna realnost, piše BBC.
„Kralj brda“
Na po�etku 21. vijeka, kinesko rukovodstvo zacrtalo je cilj da dominira tehnologijama budućnosti. Nekada zemlja bicikala, Kina je danas svjetski lider u elektri�nim vozilima (EV).
Za više od 18 miliona stanovnika Guangdžoua, buka špica je postala samo tihi šum.
„Kina je kada je rije� o elektri�nim vozilima deset godina ispred i deset puta bolja od bilo koje druge zemlje“, tvrdi analiti�ar autoindustrije Majkl Dan.
Kompanija BYD sada predvodi globalno EV tržište, nakon što je ranije ove godine prestigla ameri�kog rivala Teslu.
Prodaji BYD-a pomaže ogromno domaće tržište od 1,4 milijarde ljudi, a sada se sve više okreće ka inostranstvu – kao i niz drugih kineskih startapa koji prave pristupa�ne EV modele za mase.
Kako je Kina izgradila ovu prednost – i može li je iko stići?
Analiti�ari isti�u da je klju�na figura bio Van Gang – inženjer školovan u Njema�koj koji je 2007. postao kineski ministar nauke i trgovine.
„Pogledao je oko sebe i rekao: ‘Dobre vijesti – sada smo najveće automobilsko tržište na svijetu. Loše vijesti – na ulicama Pekinga, Šangaja, Guangdžoua vidim samo strane brendove’“, prisjeća se Dan.
U to vrijeme, kineski brendovi nisu mogli konkurisati po kvalitetu i prestižu evropskim, ameri�kim i japanskim proizvođa�ima.
Ali Kina je imala resurse, obrazovanu radnu snagu i široku mrežu dobavlja�a. Van Gang je odlu�io da „promijeni pravila igre prelaskom na elektri�na vozila“.
Iako su EV-ovi još od 2001. bili dio petogodišnjih planova, tek tokom 2010-ih država po�inje masovno subvencionisati razvoj industrije.
Za razliku od zapadnih demokratija, Kina ima kapacitet da mobilizuje �itave sektore svoje ekonomije u dugoro�nim okvirima.
Prema procjenama Centra za strateške i međunarodne studije (CSIS) iz SAD-a, Peking je od 2009. do kraja 2023. uložio oko 231 milijardu dolara u razvoj EV industrije.
Svi – od potroša�a i proizvođa�a do dobavlja�a baterija i energije – dobijali su pomoć i podsticaje.
Tako je BYD preusmjeren sa proizvodnje baterija za telefone na izradu automobila.
Kompanija CATL iz Ningdea, osnovana 2011, danas proizvodi trećinu svih EV baterija na svijetu, snabdijevajući Tesla-u, Volkswagen, Ford…
Kombinacija dugoro�ne strategije i državnih subvencija omogućila je Kini da zavlada cijelim lancem snabdijevanja za baterije.
Kina je izgradila i najveću javnu mrežu punja�a na svijetu, posebno u urbanim centrima.
„Sve EV puteve danas vodi kroz Kinu“
Neki ovo nazivaju „državnim kapitalizmom“, dok zapadne zemlje govore o „nelojalnoj konkurenciji“.
Ipak, kineski EV direktori tvrde da svi – domaći i strani brendovi – imaju isti tretman.
„Vlada Kine radi isto što i SAD i Evropa – daje subvencije, gradi infrastrukturu, podsti�e potroša�e“, kaže Brajan Gu, predsjednik kompanije XPeng.
„Ali, mi to radimo dosljedno i bez favorizovanja. I zato imamo najkonkurentnije tržište.“
XPeng, iako star samo desetak godina i još bez profita, već je u top 10 svjetskih proizvođa�a EV-ova. Sjedište im je u Guangdžouu, zaposleni ispijaju „flat white“ kafe, a prodaja ide uživo preko streaminga. Imate i tobogan iz kancelarije na spratu do prizemlja.
XPeng-ov novi model Mona Max, koji košta oko 20.000 dolara, ima funkcije samovožnje, glasovne kontrole, mogućnost spuštanja sjedišta u krevet, streaming filmova i muzike.
Za mlade Kineze, to je „standardna oprema“ za prvi auto.
„Nova generacija vidi automobil kao potpuno druga�iju stvar“, kaže Dejvid Li, direktor firme Hesai, koja pravi Lidar senzore za samovozeće automobile.
„EV mi se isplati“
Podrška vlade ide mnogo dalje od tehnoloških dodataka – uklju�uje subvencije za kupce, poreske olakšice i jeftinije punjenje.
Lu, koji je prešao na EV prije dvije godine, ranije je plaćao 200 juana za gorivo za 400 km. Sada ga to košta �etiri puta manje.
U Kini, registracija automobila �esto košta više od samog vozila – osim ako vozite EV. Tad je dobijate besplatno.
„Bogati voze benzince jer imaju para. Meni se EV isplati“, kaže Lu.
Daisy iz Šangaja, još jedna vlasnica EV-a, ne puni vozilo, već koristi Nio-ovu automatizovanu zamjenu baterija – za manje od tri minuta ima novu, punu bateriju.
Å ta slijedi?
Zapadne zemlje koje žele zaštititi sopstvenu autoindustriju smatraju kineske subvencije nepravednim.
SAD, Kanada i EU su uvele visoke carine na kineske EV-ove. Velika Britanija, međutim, nije – pa je postala novo tržište za XPeng i BYD, koji tamo nude EV modele već od 26.100 dolara.
UN smatraju prelazak na EV „klju�nim“ u borbi protiv klimatske katastrofe. Mnoge zemlje planiraju zabraniti prodaju benzinskih i dizel automobila do 2030. Kina je najbolje pozicionirana da im to omogući.
„Kinezi planiraju da proizvode gotovo svaki auto za svijet“, kaže Dan. „U Detroitu, Nagoji, Njema�koj, svi se pitaju: Možemo li ih stići?“
Sigurnosne sumnje
I pored benefita za životnu sredinu, raste zabrinutost zbog oslanjanja na kinesku tehnologiju.
Bivši šef britanske obavještajne službe MI6, ser Ri�ard Dirlav, nedavno je nazvao kineske EV-ove „kompjuterima na to�kovima“ koji se „mogu kontrolisati iz Pekinga“. Izvršna potpredsjednica BYD-a, Stella Li, odgovorila mu je: „Ko gubi, ima pravo da se ljuti. Mi radimo sigurnost deset puta bolje od konkurencije.“
Njegove tvrdnje podsjećaju na ranije debate o Huawei-ju i TikTok-u, koji su blokirani u više zapadnih zemalja.
Ali za Suna Jingguoa u Guangdžouu, poruka je jednostavna:
„Mislim da svijet treba da zahvali Kini što je donijela ovu tehnologiju“, kaže uz osmijeh. „Ja svakako zahvaljujem.“
.fb-background-color {
background: #ffffff !important;
}
.fb_iframe_widget_fluid_desktop iframe {
width: 100% !important;
}