Masatoši Ito, milijarder koji je transformisao japansku maloprodaju, preminuo u 98. godini

Masatoši Ito, japanski milijarder koji je pretvorio trgovinu 7-Eleven u globalnu imperiju, umro je u 98. godini, zatvarajući tako poglavlje o jednom od najvećih maloprodajnih preduzetnika u Aziji.

Seven & I Holdings, korporacija koja upravlja 7-Elevenom, potvrdila je smrt u saopštenju u ponedjeljak, dodajući da je Ito preminuo od starosti 10. marta.

„Želimo da izrazimo najdublju zahvalnost za vašu ljubaznost i prijateljstvo tokom njegovog života i s poštovanjem vas obavijestimo o njegovoj smrti“, saopštili su iz kompanije.

Ito je transformisao svakodnevnu maloprodaju u Japanu, pretvarajući kompaniju osnovanu u SAD u međunarodni brend, posebno u Aziji gdje su trgovine 7-Eleven rijetko udaljene više od nekoliko minuta hoda u mnogim gradovima.

Seven & I Holdings sada upravlja sa preko 83.000 prodavnica širom svijeta, uključujući 7-Eleven prodavnice u 19 regiona i zemalja, kao i lanac prodavnica Speedway u Sjedinjenim Državama.

Glavni konkurenti uključuju franšize u japanskom vlasništvu Lawson i Family Mart, ali nijedna nije dostigla veličinu ili globalni doseg carstva 7-Eleven.

Iskustvo u SAD-u ga promijenilo

Na Itovu poslovnu sposobnost uticalo je njegovo prijateljstvo s pokojnim konsultantom za menadžment Piterom Drakerom, koji je Ita opisao kao „jednog od izvanrednih svjetskih preduzetnika i graditelja poslovanja“.

U intervjuu za The Journal of Japanese Trade and Industry iz 1988. godine, Ito je rekao da je otputovao u SAD 1960. i “doživio svojevrsni kulturni šok od toga koliko su svi izgledali bogati” u vrijeme kada se Japan oporavljao od posljedica Drugog svjetskog rata.

“Postao sam posebno svjestan same veličine američkog potrošačkog društva i tehnika distribucije koje su sve to učinile mogućim”, rekao je on.

„Tada mi je palo na pamet da ljudi u različitim kulturama i dalje imaju u osnovi iste želje, pod pretpostavkom da su na istom nivou razvoja i pomislio sam da će japanski sistem distribucije postati više nalik američkom kako je japansko potrošačko društvo postajalo sve veće”, naveo je on.

Uspon 7-Eleven

CNN podsjeća da lanac prodavnica vuče svoje porijeklo iz 1927. godine, kada se nekoliko kompanija spojilo u Southland Ice Company u Dalasu u Teksasu.

Kako bi istakle svoje produženo radno vrijeme, prodavnice su 1946. preimenovane u 7-Eleven: otvorene od 7 do 23 sata.

Dakle, kako je 7-Eleven postao sinonim za japansku kulturu prodavnica kakvu poznajemo danas?

Ito je poslijeratni preduzetnik zaslužan što je postao globalni brend koji prodaje sve, od jogurta do gotovih jela i lijekova, kroz niz akvizicija i proširenja između 1970-ih i 1990-ih. Prema državnoj televiziji NHK, Ito je počeo 1958. godine, kada je pokrenuo malu prodavnicu odjeće u Tokiju koju je vodila njegova porodica.

Kasnije je počeo da prodaje hranu i druge dnevne potrepštine. Preimenovao je kompaniju u Ito Yokado i počeo da vodi posao po uzoru na američke supermarkete.

Ito Yokado je kasnije sklopio ugovor sa vlasnikom 7-Eleven, Southland Corporation, i otvorio prvi japanski 7-Eleven u Tokiju 1974. godine.

Njegova firma je tada stekla kontrolni paket dionica u Southlandu u martu 1991. Godinu dana kasnije, Ito je dao ostavku na mjesto predsjednika Ito Yokadoa “kako bi preuzeo odgovornost za navodne isplate reketašima od strane zvaničnika kompanije”, navodi NHK.

Ito Yokado je 2005. preimenovan u Seven & I Holdings, a Ito je ostao počasni predsjednik sve do svoje smrti.

Osvrćući se na uspjeh 7-Eleven, Ito je citiran u intervjuu iz 1988. godine: „Često me pitaju da li sam uspio zbog napornog rada ili zato što sam samo imao sreće. Odgovor je – nešto od oboje.”

Investitor

.fb-background-color {
background: #ffffff !important;
}
.fb_iframe_widget_fluid_desktop iframe {
width: 100% !important;
}

investitor.me

drugi upravo čitaju