Proces digitalizacije neće biti završen dok se ne uspostavi poslovanje bez papira, zaključak je Sedme godišnje konferencije GS1 Bosne i Hercegovine, koja je održana pod nazivom „50 years of transforming tomorrow“.
Centralne teme ovogodišnje konferencije bile su elektronsko poslovanje, zaštita potrošača i prelazak na 2D barkod.
Konferencija je okupila više od 150 predstavnika proizvođača, distributera, trgovaca i drugih učesnika u lancu snabdijevanja, koji su kroz invoativna predavanja i sadržajne panel diskusije imali priliku uspoznati se i zajednički istražiti najnovije trendove i prilike u industriji.
Direktor GS1 Bosne i Hercegovine Adi Turković u svome obraćanju osvrnuo se na historijat barkoda, u godini u kojoj se obilježava 50 godina od njegovog uvođenja i revolucije do koje je doveo najprije u trgovini, a zatim i u drugim industrijama.
Podsjetio je da je bivša Jugoslavija već 1975. godine počela primjenjivati barkod, upravo u Sarajevu.
– Već smo zakoračili u narednih 50 godina transformacije budućnosti. Podsjećamo da je 2021. godine pokrenut proces migracije na 2D barkod, a 2027. godine taj proces bi trebao biti završen. Ono što je pred nama je cirkularna ekonomija, provedba zelene agende. U tim procesima potrebno je sve digitalizirati, radi lakše razmjene podataka, a da biste ih razmjenjivali, podatke morate struktuirati. GS1 vam kroz svoje standarde nudi pomoć da podatke standardizirate, unificirate kako biste ih mogli koristiti, razmjenjivati. GS1 zna kako ispuniti zadatke čije se ispunjavanje od nas očekuje u provedbi Zelene agende – naglasio je Turković.
Alisa Hodžić, specijalista za razvoj sistema upravljanja u kompaniji BH Telecom istaknula je značaj digitalizacije poslovnih procesa te predstavila pilot projekt eRačun na čijoj realizaciji radi ova kompanija.
Naglasila je da su prednosti uvođenja eRačuna automatizirani unos računa, brža obrada ulaznih računa, smanjeni troškovi isporuke i obrade računa, brz i jednostavan pristup zaprimljenim i arhiviranim računima, korištenje eRačuna bilo gdje u svijetu, kao i činjenicu da se eRačun može proširivati za specifične poslovne sektore.
Raisa Ratković, izvršna direktorica za finansije u kompaniji HOLDINA pojasnila je na primjeru ove kompanije prednosti primjene elektronske razmjene podataka.
– Primjenom EDI dobijate jednostavniju i bržu poslovnu komunikaciju, brzinu i kvalitet slanja, sigurnost dostave, smanjenje dokumentacije u papirima, pratite nove trendove. Poslovni procesi su vam efikasniji, štedite novac i vrijeme, smanjujete mogućnost ljudske greške, omogućena vam je veća agilnost u poslovanjiu sa poslovnim partnerima, a smanjenom upotrebom papira značajno doprinosimo zaštiti čovjekove okoline – naglasila je Ratković.
Igor Hočevar, business developer i projekt menadžer kompanije ZZI naglasio je da će za nekoliko godina biti nemoguće poslati klasični račun bilo gdje u Evropi.
Indira Prajzler, šef računovodstva Penny Plus istaknula je brojne prednosti koje računovostvu donosi uvođenje digitalnih procedura.
Adnan Begoli predstavio je WMS i EDI nove generacije, ali i inovacije koje AI pokreće u logistici. Dao je i primjer logističke kompanije kojoj su inovativni procesi omogućili mjesečnu uštedu od 15.000 eura.
U okviru panela „eRačun u Bosni i Hercegovini“ učesnici su istaknuli da proces digitalizacije neće ni na koji način napraviti štetu pojedincima, nego će pomoći svima da pojednostave procedure i unaprijede poslovanje.
Andra Schlossarek, korporativna direktorica za data menadžment u jednom od najvećih njemačkih trgovačkih lanaca METRO istaknula je da migracija na 2D kodiranje unapređuje automatizaciju procesa, omogućava dinamičko određivanje cijena, preciznost u održavanju zaliha.
– Sa 2D brkodom dobijate nove mogućnosti ubrzanja procedure, opreacionalizacije procesa. Skeniranjem proizvoda dobijaju se kompletne informacije o proizvodu, od zemlje u kojoj je proizveden, sastava, certifikata koje ima, upozorenja za korisnike itd. 2D barkod sa GTIN-om spaja realni i digitalni svjet radi poboljšanja iskustava i sigurnosti korisnika te omogućava efikasnije i sigurnije poslovanje – istaknula je Schlossarek.
Ombudsman za zaštitu prava potrošača Saša Marić naglasio je da se najčešća kršenja prava potrošača u BiH odnose na telekomunikacije, usluge općeg ekonomskog interesa, robe široke potrošnje, obuća, turizam, bankarstvo i osiguranja.
Najavio je donošenje novog zakona o zaštiti prava potrošača BiH, koji će u sebi sadržavati odredbe evropske pravne stečevine i najnovije evropske propise u ovoj oblasti.
Prof. dr. Melika Husić Mehmedović istaknula je da prodavci moraju poznavati svoje potrošače i da moraju iskoristiti sve kanale koje im omogućavaju bliži kontakt sa potrošačima koji postaju sve zahtjevniji.
Esma Sarajlić Mebarki, menadžerica u Valiconu i Jasmin Marić, menadžer za razvoj poslovanja u OLX Group predstavljajući rezultate istraživanja e-commerce tržišta u BiH ukazali su na činjenicu da je tržište online kupovine u našoj zemlji u razvoju.
To potvrđuju rezultati istraživanja premo kojima 39 posto ispitanih obavlja online kupovine.
Irma Zolj Džeko, asortiman i shop menadžerica u dm-drogerie market predstavila je web shop ove kompanije, ukazala na greške koje proizvođači prave u predstavljanju svojih proizvoda te naglasila da potrošači uvijek biraju kvalitetno urađene web shopove ili web stranice proizvođača i uvijek biraju proizvod koji je najbolje prezentiran.
Kroz panel diskusiju „Zakon o trgovini u BiH“ učesnici su najavili donošenje novog zakona o unutrašnjoj trgovini u FBiH, koji prvi put pominje elektronsko trgovanje te prava i obaveze učesnika u ovom procesu.
Tokom panela predstavljena je Strategija razvoja trgovine RS za period 2022.-2028. u okviru koje je stavljen akcenat na na nastavak izgradnje snažne trgovinske mreže sa primjenom invoativnih i tehnoloških dostignuća.
U okviru dijela Konferencije posvećenog procesu migracije na 2D kodove predstavljene su neke od beskonačnih mogućnosti QR koda, procesu sljedljivosti u savremenim trgovinama i logističkim centrima te novinama koje donosi primjena 2D koda u industrijskom obilježavanju i lancu nabavke.
Na Konferenciji je predstavljena nova regulativa Evropske unije koja se tiče označavanja vina i alkoholnih pića, te je predstavljen način kako 2D kod i GS1 Digital Link mogu pomoći u zadovoljavanju te regulative.
Prema procjeni Međunarodne organizacije GS1 sve trgovine do kraja 2027. godine će imati osiguranu opremu za čitanje 2D kodova.
GS1 Bosne i Hercegovine predstavlja zajednicu od preko 1.800 članica iz Bosne i Hercegovine koje se bave proizvodnjom, prodajom, prehrambenim uslugama, zdravstvenom zaštitom itd. Mi smo jedna od 116 neovisnih, neprofitnih GS1 organizacija koje posluju u 150 zemalja iz čitavog svijeta, saopćeno je iz ove organizacije.
(Javno.ba)