back to top

DŽEMO EF. REDŽEMATOVIĆ ZA HAYAT.BA: AKO JE GRIJEH JESTI TOKOM RAMAZANA – VEĆI JE PREPUSTITI DJECU DRUŠTVENIM MREŽAMA!

Jedan od njih je glavni imam Medžlisa Islamske zajednice Podgorice i Nikšića, Džemo ef. Redžematović koji je za Hayat.ba govorio upravo o prijašnjim ramazanima, sjećanjima, životima muslimana koji su prije nešto drugačije izgledali, a pričali smo i o običajima koji su se, nažalost, izgubili.

Muslimani u Crnoj Gori su, kako nam je rekao efendija Redžematović, baštinili običaje koje su usvajali od predaka.

  • Obično se jelo na soframa ili sinijama, pekle su se halve i hurmadžike i konzumirala tradicionalna jela. Sjećam se da sam kao softa u Sandžaku često za sehur jeo pite ili birijana, i da se preko hurmadžika (koje su u Plavu i Gusinju poznate kao hačajlije) prvo prelijevalo kisjelo mlijeko pa se onda tako konzumirale. Nažalost, najava iftara iz prangija ili topa je izobičajena iz ovih krajeva jer su muslimanske sredine preživjele kulturocid, naročito u Podgorici u kojoj je bilo nekoliko tabija (Tabija Bešlića) i sa kojih se oglašavao vakat za iftar. To je uveliko doprinijelo da se običaji izgube jer ne postoji platforma za njihovo održavanje- ispričao je efendija Redžematović.
Foto: Anadolija

Napomenuo je da ne postoje ni kandilji, a jako mu se dopala ideja fanusa koje je vidio u Kairu dok je studirao. U principu, to bi bilo isto kao kandilji, ali imaju dimenziju običaja i oznake dolaska Ramazana i  kupuju se kao poklon djeci.

  • Lijepo bi bilo da se taj običaj baštini i kod nas pa da se kandilji kao suveniri kupuju i budu simbol Ramazana. Bolji su nam i bliži kandilji nego jelke i djeda mrazevi! Neka se naša djeca navikavaju na vlastite običaje umjesto što usvajaju tuđe fantazije. Postoji tendencija da se muslimani ovih krajeva navikavaju čak i na haloween, probušene bundeve i strašila koja ne samo što su neislamski običaji već štete mentalnom zdravlju naše djece- pojasnio je glavni imam Medžlisa Islamske zajednice.

“Nene ostaju kući dok djeca iftare sa budžama!

Pitali smo ga i o običajima duženja tokom ovog mjeseca, a on je napomenuo da čovjek „koji ne provodi vrijeme sa svojom ženom i djecom ne može biti pravi čovjek“.

  • Kod nas je postala navika da se na iftar pozivaju ljudi koji su više reprezenti društvenog života nego što su revnosni postači i vjernici i tome se treba stati na kraj, jer je poenta da se nahrani postač a ne funkcioner ili predstavnik neke strane ambasade. Poseban problem predstavljaju iftari u luksuznim restoranima gdje se ne može osjetiti porodična toplina i tradicionalni ambijent. Često puta nene ili majke ostaju kući usamljeni dok njihova djeca iftare sa kojekakvim “budžama” uživajući u obilatim trpezama. To već nije iftar kakvog naša tradicija poznaje – naveo je Redžematović.
Anadolija (Arhiv)

Smatra da je pravo vrijeme da ovaj sveti mjesec bude kohezivni element porodice i spajanja pokidanih porodičnih niti.

Ono što je posebno naglasio jeste sve veći trend bacanja hrane, tačnije „pretvaranja iftara u festival raznovrsne hrane“.

  • Sjetimo se događaja iz života Muhammeda, s.a.v.s.v., kada ga je u Medini ugostio Ebu Ejub, r.a.,  koji je inače bio skromnog materijalnog stanja, prinijevši pred njim ječmeni hljeb i sirće, na šta je Poslanik, s.a.v.s., rekao: –

‘Divna li je hrana sirće! Divna li je hrana sirće!’ Neka nam ovaj događaj padne na um kada ugledamo pred sobom ukusnu hranu za iftar i zahvalimo Allahu na toj blagodati!- prisjetio se on.

Kaže da je Ramazan vrijeme koje, moderno rečeno, vrijeme update-ovanja čovjekove nutrine i duha.

  • Pokažimo u ramazanu da nam je post koristio tako što smo postali skromniji, bolji, blaži i pristupačniji drugima. Manimo se jalovih rasprava i cjepidlačenja tokom ovog časnog mjeseca. Okrenimo se duhovnoj nadogradnji, učeći Kur’an, čitajući suru Allahovog Poslanika, s.a.v.s., prateći korisne tv sadržaje i literaturu. Trudimo se da sebi zabranimo korišćenje mobitela isto kao što smo zabranili hranu i piće. Danas postoji moderna bolest ekranizam koja pogađa našu djecu. Čuvajmo našu djecu razgovorom od svih pošasti, pa i od spomenute jer novo vrijeme donosi nove izazove. Roditelji treba da odgajaju svoju djecu a ne vrtići, djeca treba da brinu od svojim roditeljima a ne starački domovi. To nije u tradiciji nas muslimana. Porodične vrijednosti su na udaru, evo nam prilike da ih zaštitimo i unaprijedimo. Ako je grijeh jesti tokom ramazana, vjerujte da je veći grijeh prepustiti našu djecu društvenim mrežama – poručio je glavni imam Medžlisa Islamske zajednice.

(I. Sandžaktarević)

hayat.ba

drugi upravo čitaju