Google ima novi plan za rat sa ad-blockerima

Google-ov rat protiv blokatora reklama je u punom jeku, pri čemu YouTube radi sve što može da otkrije i blokira blokatore reklama, dok se Chrome sprema da u junu 2024. godine pokrene platformu proširenja Manifest V3 koja ograničava blokiranje reklama. Novi članak sa Engadget-a koji detaljno opisuje “trku u naoružanju” oko blokiranja reklama iznosi zanimljivu tačku u vezi sa moći koju YouTube i Chrome imaju u ovoj borbi: dramatičnu prednost u ažuriranju nad blokatorima reklama.

Pored ograničavanja platforme proširenja Chrome-a bez stvarnih korisničkih opravdanja, Manifest V3 će takođe postaviti prepreke pred ažuriranja proširenja, što će usporiti sposobnost razvojnih timova proširenja da brzo reaguju na promene. YouTube može momentalno promeniti svoj sistem isporuke reklama, ali kada Manifest V3 postane obavezan, to neće biti slučaj sa razvojnim timovima proširenja. Ako je blokiranje reklama igra mačke i miša sa ažuriranjima i protiv-ažuriranjima, Google će naterati miša da uspori.

Chrome-ov “Manifest V3” donosi dramatične promene na platformi proširenja Chrome-a. Trenutna platforma, Manifest V2, postoji već preko deset godina i funkcioniše sasvim dobro, ali je istovremeno i veoma moćna i omogućava proširenjima potpunu kontrolu filtriranja saobraćaja koji vaš pretraživač vidi. To je odlično za zaštitu privatnosti, ubrzanje interneta i blokiranje reklama, ali znači i da možete preuzeti pretraživač od najveće kompanije za reklame na svetu i koristiti ga za blokiranje reklama – i to je moglo da potraje samo određeno vreme.

google ima novi plan za rat sa ad-blockerima

Prvi napad Googlea na blokatore reklama je razbijanje “WebRequest API”-ja – primarnog API-ja koji blokatori reklama koriste – i zamena sa više ograničenim API-jem za filtriranje koji Google više kontroliše. Novi declarativeNetRequest API sada zahteva od proširenja da od Chrome-a zatraže blokiranje mrežnog zahteva u njihovo ime, ima proizvoljna ograničenja broja filter pravila i postavlja ograničenja na efikasnost pojedinačnih pravila.

Ovo smo već pokrili. Ali nismo govorili o drugoj strani: Pravila blokiranja reklama više ne mogu brzo da se ažuriraju. Danas, blokatori reklama i aplikacije za privatnost mogu samostalno isporučivati ažuriranja lista filtera, često koristeći velike liste zajednice otvorenog koda. Manifest V3 će to zaustaviti ograničavanjem onoga što Google opisuje kao “udaljeni hostovani kod”. Sva ažuriranja, čak i benigna kao što su liste filtera, moraće da se vrše putem punih ažuriranja proširenja putem Chrome Web prodavnice. Sva ažuriranja će biti podvrgnuta procesu recenzije Chrome Web prodavnice, što dolazi sa značajnim vremenom kašnjenja.

Anthony Ha sa Engadget-a je razgovarao sa nekim developerima u zajednici proširenja za filtriranje i oni opisuju stalnu igru mačke i miša sa YouTube-om. Direktor proizvoda i inženjeringa Ghostery-ja, Krzysztof Modras, kaže da se YouTube “prilagođava svojim metodama češće nego ikada pre. Kako bi odgovorili na promene u isporuci reklama i detekciji blokatora reklama, liste blokiranja moraju biti ažurirane najmanje svakodnevno, a ponekad i češće. Dok svi učesnici u ovoj sferi inoviraju, neki blokatori reklama jednostavno nisu u mogućnosti da se prate sa ovim promenama.”

FAQ uBlock Origin-a o detekciji blokatora reklama na YouTube-u kaže: “YouTube često menja svoje skripte za detekciju” i dodaje da korisnici blokatora reklama mogu privremeno biti blokirani “tokom kratkih perioda nakon promena skripti na YouTube-u i pre nego što mi ažuriramo naše filtere.”

Kada Manifest V3 postane obavezan, ta ažuriranja koja bi trebala da stižu “najmanje svakodnevno” više neće biti opcija. Ograničavanje udaljenog hostovanog koda zvuči kao sasvim razumna restrikcija, dok ne shvatite da, kao što većina promena u Manifest V3 sugeriše, deluje pažljivo osmišljeno da oslabi blokatore reklama više nego druge ekstenzije. Da li je ažuriranje liste filtera, koja su zapravo samo liste veb sajtova, zaista nešto što treba ograničiti politikom “nema udaljenog hostovanog koda”?

Firefox je praktično prisiljen da podrži Manifest V3 ekstenzije zbog popularnosti Chrome-a, ali neće skoro ugasiti podršku za Manifest V2. Implementacija Manifest V3 u Firefox-u ne dolazi sa ograničenjima za filtriranje, a matična kompanija Mozilla obećava korisnicima da “bez obzira na ove promene u arhitekturi novih ekstenzija u Chrome-u, implementacija Manifest V3 u Firefox-u omogućava korisnicima pristup najefikasnijim alatima za privatnost kao što su uBlock Origin i druga proširenja za blokiranje sadržaja i zaštita privatnosti.”

Dakle, s obzirom na to da sva ažuriranja lista filtera sada moraju proći kroz Chrome Web prodavnicu, koliko dugo traje recenzija? Više izvora na internetu navodi da to može trajati od nekoliko sati do tri nedelje, zavisno od prohteva Google-ovog sistema recenzije. Imajte na umu da su ovi vremenski okviri pre nego što će Google dramatično povećati obim recenzija u Chrome Web prodavnici zahtevajući apsolutno sva ažuriranja da prođu kroz recenzioni proces.

To je drugo ključno oružje. U budućnosti, YouTube će moći da implementira nove ažurirane blokiranja reklama kada god poželi, a odgovor blokatora reklama može biti usporen od strane Chrome Web prodavnice. Modras iz Ghostery-ja misli da je ovo budućnost koja dolazi, rekavši za Engadget: “Kroz Manifest V3, Google će zatvoriti vrata inovacijama u pejzažu blokiranja reklama i uvesti još jedan sloj kontrole koji će usporiti način na koji blokatori reklama mogu reagovati na nove reklame i metode praćenja na internetu.”

google ima novi plan za rat sa ad-blockerima

Google tvrdi da će Manifest V3 unaprediti “privatnost, sigurnost i performanse” pretraživača, ali svaki komentar koji pronađemo od grupa koje nisu velike reklamne kompanije osporava ovaj opis. Elektronski Frontier Fondacija je nazvala komunikaciju Google-a o Manifestu V3 “obmanjujućom i pretećom”, a kako i EFF i Mozilla kritikuju većinu Google-ovih opravdanja fokusiranih na korisnike za ovaj projekat. Obe grupe se slažu da Manifest V3 neće mnogo toga učiniti za sigurnost, pošto ne sprečava ono što obično ekstenzije rade: špijuniranje korisničke istorije pretraživača. Ekstenzije Manifesta V3 i dalje imaju pristup istim podacima kao i pre. Ghostery ima stranicu o Manifestu V3 koja upozorava da “ništa što Manifest V3 uvodi u svojoj trenutnoj verziji ne može pomoći u zaštiti privatnosti” i naziva projekat “krajnje neprijateljskim prema korisnicima.”

Za sada, Chrome i dalje funkcioniše kao i uvek, ali Manifest V3 će postati obavezan od juna 2024. godine.

www.itvesti.info

itportal.ba

drugi upravo čitaju