2.7 C
Sarajevo
Pon, 03, 23

Enver Išerić: Imaju li Bošnjaci pravo na samoopredjeljenje?

Piše: Dr.sc. Enver Išerić


Koliko god pokušavali da budemo optimistični, a tako bi trebalo, ipak ne smijemo zanemariti činjenice koje su očigledne i probleme koji nas pritišću gurati u stranu. Oni se moraju rješavati. Naši, bosanskohercegovački problemi nisu od jučer. Oni datiraju iz davnih vremena. Međutim, svi ti problemi s kojima se suočavala Bosna i Hercegovina decenijama, pa i vjekovima, kulminirali su raspadom Jugoslavije i tada je od strane velikosrpskih nacionalista ocijenjeno da je to pravi trenutak da se Bosni i Hercegovini zada smrtonosni udarac i da se dogovorom između Srbije i Hrvatske njen teritorij podijeli. O tome svjedoče mnogi dokumenti, od presuda Međunarodnog krivičnog suda za bivšu Jugoslaviju, Međunarodnog suda, Suda Bosne i Hercegovine, pa do velikog broja objavljenih naučnih radova, članaka i knjiga.

Uspjela je Bosna odbraniti se, a niko joj za odbranu nije davao nikakvu šansu. I agresija je okončana Dejtonskim mirovnim sporazumom, kojim je modificirano unutrašnje uređenje na dva entiteta. U tim entitetima svi građani trebaju da uživaju ista prava. To na žalost nije tako. Diskriminacije su prisutne na svakom koraku. Ne provode se presude Ustavnog suda Bosne i Hercegovine i Evropskog suda za ljudska prava čime bi se uklonile diskriminirajuće ustavne odredbe i osigurala jednaka prava svim građanima na prostoru cijele Bosne i Hercegovine.

Situacija u BiH

Zašto je to tako? Ako pažljivo pratimo situaciju u Bosni i Hercegovini, odnosno aktivnosti čelnih ljudi susjednih država i njihovih filijala u Bosni Hercegovini, onda dolazimo do vrlo jednostavnog zaključka: plan je da se mirnim sredstvima ostvare ratni ciljevi, a implementacija presuda bila bi na tom putu. To svakodnevno potvrđuju nosioci retrogradnih politika u Bosni i Hercegovini sa skoro svakodnevnim zahtjevima za nove i dublje etničke podjele, a kroz izmjenu Izbornog zakona i najavu odvajanja Republike Srpske.

Pri tome se pozivaju na pravo naroda na samoopredjeljenje i jednakopravnost konstitutivnih naroda. A pod samoopredjeljenjem podrazumijevaju i pravo na odcjepljenje. Niko do sada od Bošnjaka, koliko je meni poznato, nije negirao jednakopravnost niti etničkih grupa (konstitutivnih naroda) niti bilo kojeg građanina naše države. Ljudska prava su univerzalna i ona važe za sve.

U posljednje vrijeme, kako se bliži trenutak konačnog dogovora između Srbije i Kosova, sve učestalije slušamo priče o povezivanju rješavanja pitanja Kosova sa Bosnom i Hercegovinom, odnosno odcjepljenjem Republike Srpske i stvaranja takozvanog „srpskog sveta“ što je drugi naziv za Veliku Srbiju.

Mnogi bosanskohercegovački političari to ne shvataju dovoljno ozbiljno i samim tim ugrožavaju sam opstanak naše države i to nečinjenjem. Zbog toga se hitno mora mijenjati i unutrašnja i vanjska politika naše države. Na vanjskom planu potrebno je zaustaviti agresivnu politiku Srbije i Hrvatske prema Bosni i Hercegovini, a na unutrašnjem planu osigurati ustavnost i zakonitost, te efikasan rad državnih institucija Bosne i Hercegovine, ali i svih drugih nivoa vlasti.

Osim toga, politički predstavnici bosanskih Hrvata i bosanskih Srba, pozivaju se na potrebu zaštite i rješavanja hrvatskog i srpskog pitanja u Bosni i Hercegovini, mada njihova prava ničim i ni od koga nisu ugrožena.

Potpuno je jasno, to su potvrdili i Plenković i visoki predstavnik, da su izmjene Ustava Federacije Bosne i Hercegovine i Izbornog zakona vršene kako bi se osiguralo da kantoni sa hrvatskom većinom imaju ključnu ulogu u izboru predsjednika/potpredsjednika Federacije BiH. Zašto je to bitno? Zato što predsjednik i potpredsjednici imenuju Vladu Federacije. I tako bi se osiguralo da u vladi uvijek budu zastupljeni one političke partije koje imaju 11 delegata u određenom klubu.

Mijenjanje Ustava i zakona

A pri tome nije se vodilo računa o tome, da se to odnosi na sva tri kluba i na sve političke stranke. Zato smo sada, kada je u pitanju imenovanje  Vlade, u ćorsokaku. Pokuša li se iz toga izaći na način koji je suprotan ciljevima zbog kojih se mijenjao Ustav i Zakon, onda te izmjene nisu postigle svoju svrhu. A i bez toga, očigledno je da su ranija ustavna rješenja bila bolja. Bila su demokratičnija.

Postavlja se logično pitanje,  šta je sa Bošnjacima u Bosni i Hercegovini? Da li su ovakvim djelovanjem susjednih država i političkih predstavnika Hrvata i Srba u Bosni i Hercegovini ugrožena njihova prava ali i njihova matična država. Da li je riješeno Bošnjačko pitanje? Ili se to i dalje tretira kao nepostojeće pitanje.

Kako je bilo moguće da se na prvom zasjedanju ZAVNOBiH-a održanom 25.11.1943. godine usvoji Rezolucija u kojoj je izražena odlučnost naroda BiH da njihova zemlja, bude zbratimljena zajednica u kojoj će biti osigurana puna ravnopravnost svih,  te da Bosna i Hercegovina nije ni srpska, ni hrvatska, ni muslimanska, nego i srpska i muslimanska i hrvatska. Tada je Bosna i Hercegovina, pa sve do 1992., odnosno 1995. godine bila država koja je funkcionirala i čija se vlast konstituirala na građanskim principima. Funkcionirala je Bosna i Hercegovina kao građanska država, jer su muslimani postala ravnopravna nacionalna zajednica tek Ustavom iz 1974. godine.

Taj građanski princip se i nakon potpisivanja Dejtonskog mirovnog sporazuma primjenjuje na svim nivoima osim na onim gdje bi u donošenju odluka Bošnjaci mogli imati ključnu  ulogu. Na tim mjestima se traži dosljedno „legitimno predstavljanje“, po uzoru na Šmitovu odluku o izmjeni Ustava Federacije Bosne i Hercegovine i eliminacija ili slabljenju građanskih principa.

Zbog toga je potrebno podsjetiti na dijelove Odluke Ustavnog suda Bosne i Hercegovine U-55/98 iz 2000. godine  u kojoj je na vrlo jasan način definiran pojam konstitutivnosti i u našim svakodnevnim komunikacijama i raspravama ga na takav način trebamo i shvatiti i tumačiti.

Tako Ustavni sud u tački 53. spomenute presude navodi: 'Gledano u vezi sa članom I Ustava, tekst Ustava BiH stoga jasno razlikuje konstitutivne narode od nacionalnih manjina, sa namjerom afirmacije kontinuiteta Bosne i Hercegovine kao demokratske multinacionalne države, koju, inače, strane nisu osporile.'

Bosna i Hercegovina i po samom Ustavu Bosne i Hercegovine jeste građanska država, jer je članom I 2. propisano „Bosna i Hercegovina je demokratska država koja funkcioniše u skladu sa zakonom i na osnovu slobodnih i demokratskih izbora.“

 A građani su u svakoj državi nositelji suvereniteta, u demokratiji mogu biti birani i mogu birati i da građani ravnopravni i da imaju sva ljudska prava i slobode. A sve to garantirano je samim Ustavom Bosne i Hercegovine.

Osim toga, ako se uporno pokušava pozivati na pravo na samoopredjeljenje, a pod tim pojmom, oni koje se na to pozivaju, razumijevaju pravo na stvaranje svoje države, onda opravdano možemo postaviti i pitanje da li su se Srbi i Hrvati kao narod već jednom opredijelili i tako dobili svoje vlastite države Srbiju i Hrvatsku. I po takvom shvatanju prava na samoopredjeljenje, možemo reći da je to pravo iskorišteno. Ne može se dva puta samoopredjeljivati.

Funkcioniranje institucija BiH
 

A, sada još jedno pitanje u vezi sa tim. Da li Bošnjaci imaju pravo na samoopredjeljenje? Oni se nikada nisu „samoopredjeljivali“ osim na zasjedanju ZAVNOBIH-a.  A ako to možemo smatrati njihovim „samoopredjeljenjem“ onda su se tada „samoopredijelili“ i Srbi i Hrvati, i nema više samoopredjeljivanja. A to znači da je Bosna i Hercegovina država svih njenih građana, a ne konstitutivnih naroda ili samo konstitutivnih naroda. Mogu li Bošnjaci Bosnu i Hercegovinu smatrati svojom domovinom, jer druge domovine nemaju? Da li imaju pravo svim raspoloživim pravnim, političkim i svim drugim sredstvima braniti tu svoju domovinu? Da li Bosna i Hercegovina i Bošnjaci  imaju pravo da brinu o svim Bošnjacima u susjednim državama (Srbiji i Hrvatskoj), na isti način kako Hrvatska i Srbija brinu o Hrvatima i Srbima   u Bosni i Hercegovini? Naravno da imaju pravo i tu se mora uspostaviti potpuni reciprocitet.

I ne traže Bošnjaci, niti smiju i trebaju tražiti za sebe ništa posebno. Samo se mora osigurati normalno i nesmetano funkcioniranje institucija, kao što je osigurano u svim demokratskim i razvijenim državama, jednaka prava za sve njene građane i poštovanje kolektivnih prava koja se priznaju svim nacionalnim grupacijama, odnosno manjinama, a koja se štite kroz posebne zakonodavne procedure u domovima naroda.

U procesu nezaustavljivog raspada Jugoslavije, Srbija je Arbitražnoj komisiji postavila i pitanje da li srpski narod u Bosni i Hercegovini i Hrvatskoj ima pravo na samoopredjeljenje i da li se unutrašnje linije razgraničenja između republika mogu smatrati državnim granicama.

Komisija je zauzela stav da pravo na samoopredjeljenje ne može dovesti do izmjene granica koje postoje u trenutku nezavisnosti, te da te granice dobivaju karakter granica zaštićenih međunarodnim pravom i one se mogu mijenjati jedino zajedničkim sporazumom.

Komisija je također istakla da srpsko stanovništvo iz Bosne i Hercegovine i Hrvatske treba uživati sva prava koja su prema važećim konvencijama priznata manjinama kao i nacionalna međunarodna jamstva u skladu sa načelima međunarodnog prava. Iz odgovora Arbitražne komisije jasno se vidi da pravo na samoopredjeljenje ne podrazumijeva i pravo na otcjepljenje, jer je teorija o narodnoj i teorija o nacionalnoj suverenosti izgubila svoja posebna obilježja uvođenjem opšteg prava glasa. Ustvari, uvođenjem opšteg prava glasa gubi se i teorijska razlika između pojmova nacija i narod, jer građani koji su nosioci biračkog prava postaju nosioci suverenosti.

Ako je Dejtonskim mirovnim sporazumom omogućena određena autonomija dijela Bosne i Hercegovine u kojem su većinsko stanovništvo Srbi, a Srbija istu ili sličnu autonomiju traži i za sjeverni dio Kosova, zašto istu takvu autonomiju ne bi dobili Bošnjaci Sandžaka. Za dobre prijateljske odnose između država, ali i između ljudi općenito, ključan je princip reciprociteta.

Situacija u kojoj se Bosna i Hercegovina nalazi je puno ozbiljnija, nego što shvataju mnogi koji obavljaju odgovorne državne funkcije. Nije vrijeme za eksperimente i opuštanja. Bosna i Hercegovina će opstati. Njeni neprijatelji mogu samo usporavati njen razvoj i napredak na putu ka Evropskoj uniji. To je optimizam sa početka ovoga teksta. Ali taj optimizam ima utemeljenje. Čuvari Bosne budno prate situaciju i poteze koje povlače svi oni koji obnašaju vlast.

 

nap.ba

Koliko je koristan ovaj članak?

Kliknite na zvjezdicu da biste je ocijenili!

Prosječna ocjena 5 / 5. Brojanje glasova: 1

Još uvijek nema glasova. Ocijenite prvi!

Pošto vam se svidio članak molimo da ga podijelite

Pratite nas na društvenim mrežama

Žao nam je što vam se nije svidio sadržaj. Možete li nam reći zašto?

Pomozite nam da unaprijedimo sadržaj!

Recite nam kako možemo unaprijediti ovaj sadržaj

Supported by TNT Grupacija
Mirko
Mirkohttps://javno.ba
Mirko je živa enciklopedija. Voli historiju, puno istražuje. Njegove zanimljivosti ostavljaju bez daha. Vrhunski je novinar i istraživač. Dugogodišnji je član TNT grupacije.

drugi upravo čitaju

MOŽDA VAS ZANIMa